6 Ağustos 2008 Çarşamba

Değişiklik yapmak gerek, ufak da olsa...


İnsan beyni aslında tembelliğe yatkındır. Yani bir işi düşünmeden yapmak için elinden geleni yapar. Bir taraftan olayın hep aynı olmasını ve de otomatiğe bağlayarak yapmayı ister. Bu şekilde daha az enerji harcayacaktır.
Bazı olayları, örneğin araba kullanmayı, bisiklete binmeyi, biz bir zamandan sonra düşünmeden yapmaya başlarız. Buna bir çok örnek verebiliriz.
Bu yaptıklarımız aslında ön-bilinç tarafından yönetilmekte, diyorlar. Bu sayede biz alışkanlık oluşturduğumuz davranışları düşünmeden yorulmadan yapıyoruz. Bunun bir de yan etkisi var tabii ki, o da dikkatsizce yapmaya başlıyoruz. Ortamda ufak bir değişiklik olursa bu gözden kaçıyor ve başımıza işler açılabiliyor. Hani "Eli işte gözü oynaşta" olayları da bunlara benzer...
Bunları neden mi anlatıyorum, bugün kafama otopark kapısını yedim. :) Merak etmeyim motordaydım, yani kaskım kafamdaydı. Bana birşey olmadı ama kaskın ön parçasının yenisini almam gerek. Bu neden mi oldu, işte tam benim dikkatsizliğimden, aslında otoparkın inen kapısı önümdeki araçla beraber kalktı, ben de arabayla beraber (aslına bakarsanız inen kapıdan da yırtabileceğimi düşünerek) geçmeye çalıştım. Güm kafaya yedik.
İnsan bazı şeyleri otomatiğe bağlayınca farklı bir yerde işte bu şekilde hatalar yapabiliyor. Dolayısıyla yeni ortamda dikkatli olmak, beyni açık tutmak gerek.Bunun için kişinin kendini devamlı değişik ortamlara gitmeye zorlaması gerektiğini söylüyor bilim adamları. Bu şekilde değişikliklerle hayata renk katıyorsunuz, tekdüzeliğin verdiği sıkıclık ortadan kalkıyor.
Bütün bunları sizin kulağınıza küpe olsun diye yazmıyorum sadece. Otomatiğe bağladığınız nasıl davranışlarınız varsa, siz onları amman dikkatli yapın. Hatta , mesela otomobilinizle işe giderken bazen yoplları değiştirin, yürürken başka yerlerden gidin. Bu değişiklikler göreceksiniz ki sizi daha heyecanlı, hareketli ve mutlu kılacak. Günlük hayatınızda ufak değişiklikler, eve giden yolunuzu değiştirmek, başka birkaç hobi bulmak (spor gibi), görün sizin tekdüze hayatınızda yeni mutlu bir pencere açılacak.

1 yorum:

Murat Esenli dedi ki...

Geçmiş olsun. İnsan bu gibi sıradanlıklara çok alışıyor ve unutabiliyor bazı şeyleri.